Vitamín B


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Léky

Zveřejněno dne 15.2.2018


Dříve se označení vitamín B bralo jako jeden vitamín, podobně jako vitamín C nebo vitamín D. Název byl však ve svém původním významu zrušen a nahrazen termínem B vitamíny, vitamín B-komplex, případně se používá přímo specifické jméno toho konkrétního vitamínu ze skupiny vitamínů B. Vitamíny B jsou nezbytné pro správné fungování metabolismu a nervového systému.

Jak popisuje vitamín B Wikipedie

Wikipedie charakterizuje tento vitamín následovně: B-komplex je souhrnné označení pro vitamíny skupiny B. Jsou to ve vodě rozpustné vitamíny, nezbytné pro správné fungování metabolismu. Hlavním zdrojem vitamínů skupiny B jsou kvasnice, maso, sýry, celozrnné obiloviny (také jáhly), luštěniny a ořechy. Objevitelem vitamínu B byl polský biochemik Kazimierz Funk (nalezl jej v roce 1912 v otrubách rýže). B-komplex je také někdy obchodní označení vitamínového komplexu, který ale většinou všechny vitamíny s označení B neobsahuje.

Skupina vitamínů s označením B dle Wikipedie:

  • Vitamín B1 - thiamin
  • Vitamín B2 - riboflavin
  • Vitamín B3 - niacin
  • Vitamín B5 - kyselina pantothenová
  • Vitamín B6 - pyridoxin, pyridoxal, pyridoxol, pyridoxamin
  • Vitamín B7 - biotin (vitamín H)
  • Vitamín B9 - kyselina listová (folacin, folát)
  • Vitamín B12 - kobalamin

Vitamíny nejsou: adenin, inositol, cholin, kyselina lipoová ani kyselina pangamová - jejich označení jako vitamín je zastaralé. Rovněž amygdalin není vitamín; jedná se o kyanogenní glykosid a rostlinný toxin obsažený v semenech některých rostlin.


Co obsahuje vitamín B

Vitamíny B jsou rozpustné ve vodě a dělí se do osmi skupin: B1, B2, B3, B5, B6, B7, B9 a B12. Označení B-komplex znamená, že se v jednom přípravku nachází několik vitamínů skupiny B. Kde se nachází? Hlavním zdrojem vitamínů B jsou sýry, maso, kvasnice, celozrnné obiloviny, ořechy a luštěniny. Alternativním zdrojem vitamínů této skupiny jsou doplňky stravy v podobě tobolek a tekutých roztoků.

Účinky

Účinky vitamínů skupiny B nelze sloučit do jedné položky. Zde je tedy výčet účinků jednotlivých vitamínů.

B1 (thiamin): Zpevňuje nervstvo a svalstvo. Je důležitý pro metabolismus cukrů, udržuje potřebnou hladinu kyslíku v krvi (napomáhá tak k buněčné oxidaci a optimálnímu využití energie). Nedostatek způsobuje nemoc beri-beri (zánět kloubů a svalů). Důležitou roli hraje v metabolismu sacharidů.

Kde se vyskytuje: kvasnice, luštěniny, klíčky, oříšky, vnitřnosti, ovesné vločky, zelenina

B2 (riboflavin): Nazývá se také růstový vitamín. Jeho spotřeba stoupá ve stresových situacích. Z těla se vylučuje převážně močí, ale může i potem. Nedostatek, ale i nadbytek způsobuje otoky na rtech, jazyku, záněty očních spojivek. Důležitou roli hraje při nitrobuněčném dýchání.

Kde se vyskytuje: vnitřnosti, droždí, vejce, pivo

B3 (niacin): Je nezbytně potřebný při tvorbě energie v buňkách a je důležitý při srdeční, nervové a svalové činnosti a při udržování zdravé kůže a dobrého fungování trávicího traktu. Nedostatek B3 může vést k pelagře, nemoci charakterizované postižením kůže, problémy s trávením a duševní poruchou.

Kde se vyskytuje: mléčné výrobky, drůbež, ryby, libové maso, ořechy a vejce

B5 (kyselina pantothenová - acidum panthotenicum): Kyselina pantotenová patří do skupiny vitamínů rozpustných ve vodě. Je důležitou složkou metabolismu. U člověka nejsou nemoci z nedostatku známé. Konjugát kyseliny pantothenové je růstovým faktorem pro některé mikroorganismy.

Kde se vyskytuje: v každé živé hmotě; nejbohatší zdroj: vnitřnosti, droždí, žloutek, čerstvá zelenina

B6 (pyridoxin): Je rozpustný ve vodě. Udržuje činnost ústředního svalstva, má zklidňující účinky, podporuje tvorbu krvinek a ukládání tuků.

Kde se vyskytuje: sýry, mléko, droždí, obilné klíčky, celozrnný chléb

B9 (kyselina pteroylglutamová - kyselina listová - acidum folicum): Kyselina rozpustná ve vodě. V malé míře je syntetizovaná střevními bakteriemi. Její nedostatek se projevuje zhoršením krevního obrazu, účastní se důležitých metabolických dějů. Synergicky s kyselinou listovou působí vitamín B12.

Kde se vyskytuje: čerstvá listová zelenina, játra, maso, vejce

B12 (kobalamin): Je součástí enzymů, podporuje tvorbu krve a je nezbytný pro tvorbu DNA. Vzácně se nachází i v rostlinném materiálu. Zaniká během přípravy potravin.

Kde se vyskytuje: vnitřnosti, mléko, vejce; synteticky: z meziproduktů vznikajících při výrobě antibiotik

Funkce a účinky vitamínů skupiny B na zdraví:

  • jsou to antioxidanty;
  • zlepšují příznaky alergií;
  • vyživují vlasy a nehty;
  • hydratují pokožku (pouze za dostatečného příjmu tekutin);
  • urychlují hojení ran a poranění;
  • regenerují buňky;
  • zlepšují náladu;
  • zvyšují koncentraci;
  • podporují nervový systém;
  • zlepšují trávení;
  • obnovují střevní mikroflóru;
  • podporují tvorbu červených krvinek;
  • během těhotenství zajišťují správný vývoj plodu.

Předávkování

Předávkování vitamínem B nastane zejména při nadměrném užívání ve formě tabletek. Při zdravé stravě předávkování nehrozí.

Doporučená denní dávka vitamínů B:

  • B1 - 1,5 mg
  • B2 - 1,6 mg
  • B3 - 17-22 mg
  • B5 - 10 mg
  • B6 - 1,4 mg
Škodlivá dávka vitamínů B:
  • B1 - škodlivá dávka více než 30 mg, toxická dávka vyšší než 100 mg
  • B2 - škodlivá dávka více než 30 mg, toxická dávka vyšší než 80 mg
  • B3 - škodlivá dávka více než 100 mg, toxická dávka vyšší než 500 mg
  • B5 - škodlivá dávka více než 100-200 mg, toxická dávka není určena, nebyly zjištěny žádné zvláštní vedlejší účinky
  • B6 - škodlivá dávka více než 100 mg, toxická dávka při dlouhodobém užívání vyšší než 500 mg
Projev předávkování vitamíny B:
  • pocení;
  • nevolnost;
  • zvracení;
  • průjmy;
  • svědění nebo pálení pokožky;
  • zarudnutí pokožky;
  • poškození citu v končetinách;
  • poškození jater.

Vitamín B pro děti

Dětská výživa má svá specifika, každý rodič by si měl uvědomit, že dítě není malý dospělý, tudíž by nemělo mít naprosto stejný jídelníček jako dospělý. Je důležité, aby dítě přijímalo stravou dostatek energie, vitamínů a minerálních látek a aby byl zachován správný poměr hlavních složek potravy. Optimální příjem živin závisí na věku, pohlaví, výšce, hmotnosti, fyzické aktivitě a zdravotním stavu jedince.

Vitamíny nedodávají energii, ale jsou nezbytné pro normální chod organismu. V lidském těle mají funkci katalyzátorů biochemických reakcí a podílejí se také na metabolismu proteinů, tuků a sacharidů. Z chemického hlediska patří k různým druhům sloučenin, mezi nimiž není žádná chemická příbuznost. Tím zaniká možnost jejich klasifikace podle struktury, a tak se začalo používat třídění podle některých fyzikálních vlastností rozpustnosti - vitamíny rozpustné ve vodě (hydrofilní): vitamín C, vitamíny skupiny B; a vitamíny rozpustné v tucích (lipofilní): A, D, E, K.

Hydrofilní: Ve vodě rozpustné vitamíny se nemohou v organismu skladovat, a proto při příjmu v přebytku dochází k jejich vylučování močí.

Lipofilní: V tucích rozpustné vitamíny mohou být v organismech skladovány a jejich nadbytek může vést k hypervitaminózám (zejména u vitamínu A a D) a vyvolat vážné poruchy organismu.

Dětí do 6 měsíců: Zde je potřebné množství vitamínů a minerálních látek zajišťováno kojením nebo náhradní mléčnou stravou, postupně se přidávají zeleninové, ovocné a posléze i masové příkrmy. Kojencům se přibližně od 5. týdne do 1 roku podává vitamín D. Předchází se tak výskytu křivice (takzvaná profylaxe křivice), vitamín C a A je většinou podáván v podobě ovocných a zeleninových šťáv (vitamín A je také podáván v podobě AD kapek), které současně zajišťují přívod železa.

Batolata: V tomto věku je zvýšená potřeba všech vitamínů, zejména však vitamínu B2, jehož potřeba je většinou pokryta dostatečným objemem mléčné stravy, vitamínu C, který je obsažen v ovoci a zelenině, stejně jako vitamín A, a pak vitamíny B1 a D nacházející se v mase a rybách. Batole by tedy již mělo mít pestrou stravu a k pokrytí nezbytných vitamínů a minerálních látek by měla postačit minimálně jedna porce mléčných výrobků a tři až čtyři porce ovoce a zeleniny denně (jedna porce listové zeleniny, jedna porce zeleniny nebo ovoce s vysokým obsahem vitamínu C a jedna porce žluté nebo oranžové zeleniny nebo ovoce). Pravidelnou součástí stravy by již měly být maso a ryby.

Předškolní a školní věk: Výživové nároky dítěte se postupně snižují a již se začínají blížit nárokům dospělého organismu. U této věkové skupiny je zvýšená potřeba vitamínů C a B-komplexu. Vitamín C je důležitý pro podporu imunitního systému (zejména pobývá-li dítě v dětském kolektivu, například ve školce) a vitamíny skupiny B pro zvýšení reaktivity při učení.

Adolescence: Jde o období intenzivního růstu a zrání organismu, jsou tedy fyziologicky zvýšené nároky na vitamín C, vitamíny B i vitamíny A a D. Spotřeba jednotlivých vitamínů vždy závisí na aktuální potřebě (například růstová křivka, sportovní aktivity, studium). Vyšší intenzita fyzické zátěže stupňuje nároky na příjem vitamínů uplatňujících se v metabolismu sacharidů, bílkovin a nukleových kyselin (vitamíny B1, B2, B6, B12, kyselina listová a vitamín C). V období dospívání častěji dochází k různým poruchám příjmu potravy (anorexie, bulimie, obezita) nebo alternativním způsobům stravování (vegetariánství, veganství), při nichž je nezbytné zajistit suplementaci potenciálně chybějících vitamínů, ideálně po konzultaci s lékařem a odborníkem na výživu.

Vitamíny skupiny B až na B12 a B9 (kyselina listová) jsou zastoupeny poměrně dobře v obilovinách, proto je dobré v jídelníčku dětí zachovat kvalitní pekařské výrobky.


Vitamín B-komplex

K čemu je dobrý? B-komplex obsahuje všechny důležité vitamíny skupiny B, dále vitamín H (biotin, B7), kyselinu paraaminobenzoovou (PABA), cholin a inozitol. Komponenty B-komplexu mají potřebný fyziologický účinek v optimálním poměru společně. Kvalitnější výrobky se vstřebávají průběžně (timed release), což je důležité, protože jde o vitamíny rozpustné ve vodě. Vitamíny B-komplexu se z organismu nevylučují tak rychle, ale jednotlivé složky jsou k dispozici vždy, když je jich zapotřebí. Lidé trpící na padání vlasů, lupy, šedivění, na popraskanou a suchou kůži, na lámající se matné nehty, vědí, že řešení není v zázračných šamponech a v předražené kosmetice, ale spíše v příjmu vitamínů ze skupiny B.


B-komplex příbalový leták

Složení: Thiamini hydrochloridum (Vitaminum B1) 15 mg, Riboflavinum (Vitaminum B2) 15 mg, Pyridoxini hydrochloridum (Vitaminum B6) 10 mg, Calcii pantothenas (Vitaminum B5) 25 mg, Nicotinamidum (Vitaminum PP, syn. Vitaminum B3) 50 mg v 1 obalené tabletě.

Přídavné látky

Jádro: monohydrát laktózy, kukuřičný škrob, želatina, stearan vápenatý, mastek.

Potahová vrstva: sacharóza, oxid titaničitý, sodná sůl karmelózy, tekutý parafin, koloidní bezvodý, oxid křemičitý, žloutková žluť, bílý a karnaubský vosk, bílý vosk, tuk z ovčí vlny (lanolin).

Indikační skupina: vitamíny skupiny B.

Charakteristika

Přípravek B-komplex forte Zentiva obsahuje vitamíny skupiny B, které patří mezi vitamíny rozpustné ve vodě. Tyto vitamíny jsou nezbytné pro udržení chodu životních dějů v organismu, mají významnou úlohu v aktivitě enzymů podílejících se na výměně látkové - na buněčném dýchání, odbourávání uhlovodanů, tuků a aminokyselin, účastní se na procesech využití energie.

Jsou nezbytné pro normální funkci tkání - kůže, nervstva, zažívacího traktu, obranyschopnost organismu a podobně. V těhotenství, při kojení i ve stáří je potřeba vitamínů B zvýšena, vyšší potřeba je i při zvýšené tělesné námaze.

Indikace

B-komplex forte Zentiva mohou používat dospělí a mladiství jako prevenci a k léčbě stavů spojených s nedostatkem vitamínů skupiny B v organismu. Zvýšená potřeba vitamínů skupiny B je při dlouhotrvajících horečnatých stavech a infekcích, při zvýšené funkci štítné žlázy, po chirurgickém odstranění části žaludku, při vleklých onemocněních zažívacího ústrojí, při poruše vstřebávání ze střev, u alkoholiků, při chronických zánětech jater, při žloutence vzniklé blokádou odtoku žluči do střeva, při dlouhodobém duševním stresu, při prudkém váhovém úbytku u pacientů s jednostrannou výživou, při některých kožních a nervových onemocněních, dále při užívání některých léků, například při léčení tuberkulózy, při léčbě širokospektrými antibiotiky potlačujícími střevní mikroorganismy, které vytvářejí vitamíny skupiny B, u žen užívajících antikoncepci a podobně.

Vzhledem k vysokému obsahu vitamínů mohou přípravek B-komplex forte Zentiva užívat těhotné a kojící ženy a děti do 15 let pouze na doporučení lékaře.

Kontraindikace

B-komplex forte Zentiva se nesmí užívat při známé přecitlivělosti na některou složku přípravku.

Nežádoucí účinky

Jen zcela ojediněle se při užívání vyšších dávek může dočasně objevit pálení žáhy či pocit na zvracení a jen zcela výjimečně kopřivka a zarudnutí kůže.

Při výskytu těchto nežádoucích účinků nebo jiných neobvyklých reakcí se poraďte o dalším užívání přípravku s lékařem.

Interakce

Při současném užívání vitamínů skupiny B ve vyšších dávkách a jiných léků může dojít ke vzájemnému ovlivnění účinku. Vitamín B6 může snížit účinky levodopy, jeho účinek je snižován isoniazidem a antikoncepčními pilulkami. Nikotinamid může zvýšit nežádoucí účinky některých léků snižujících hladinu tuků v krvi. V případě, že užíváte jiné léky, a to na lékařský předpis i bez něj, poraďte se o vhodnosti současného užívání přípravku B-komplex forte Zentiva s lékařem a bez porady s ním ho neužívejte.

V případě předepisování jiných léků upozorněte lékaře, že užíváte B-komplex forte.

Dávkování a způsob použití

Neurčí-li lékař jinak, dospělí a mladiství obvykle užívají 1 tabletu B-komplex forte Zentiva 1-3x denně po dobu nejdéle 3 týdnů.

Upozornění

O vhodnosti užívání přípravku B-komplex forte Zentiva delším než 3 týdny se poraďte s lékařem. Vitamíny rozpustné ve vodě se z organismu rychle vylučují ledvinami, jejich jednorázové předávkování nemá žádné následky, jen zcela vzácně může vzniknout předrážděnost.

Uchovávání

Uchovávejte při teplotě 10-25 °C v původním vnitřním obalu, aby byl přípravek chráněn před světlem a vlhkem.

Informace

Přečtěte si pozorně příbalovou informaci, protože obsahuje pro vás důležité údaje.

Tento přípravek je dostupný bez lékařského předpisu. Přesto jej však musíte užívat pečlivě podle tohoto návodu, aby vám co nejvíce prospěl.

Ponechte si příbalovou informaci pro případ, že si ji budete potřebovat přečíst znovu.

Požádejte svého lékárníka, pokud potřebujete další informace nebo radu.

Pokud se vaše příznaky nezlepší, nebo se dokonce zhorší, navštivte neprodleně lékaře.

Jestliže zaznamenáte jakýkoliv nežádoucí účinek neuvedený v této příbalové informaci nebo jestliže považujete některý z uvedených nežádoucích účinků za vážný, oznamte to svému lékaři nebo lékárníkovi.

B-komplex forte lze na doporučení lékaře užívat v kombinaci s přípravky obsahujícími jednotlivé vitamíny skupiny B.

Varování

Přípravek nesmí být používán po uplynutí doby použitelnosti vyznačené na obalu. Přípravek musí být uchováván mimo dosah a dohled dětí.

Balení: 20 obalených tablet

Držitel rozhodnutí o registraci: Zentiva, k.s.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto:
© Medic

odkaz na článek

. Vitamín B [online]. UzdravímSe!cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 44 lidí.



Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů

Jak dlouho

(marie kuczerova 14.5.2018 15:21)

jak dlouho uzivat vitaminy bkomlex horcik za odpovet dekuji


Počet odpovědí: 1 | Zobrazit odpovědi | Odpovědět




zajímavé články
zaměření článku
klíčová slova
vitamín b děti zdroj komplex děti funkce funkce dávka skupina charakteristika leták