Sojové mléko


Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk

Dietologie

Zveřejněno dne 29.3.2018


Sojové, respektive sójové mléko je v dnešní době již běžně dostupnou náhradou za klasické mléko. Využití v kuchyni je v podstatě stejné, a pokud si na ně zvyknete, zjistíte, že má i výbornou chuť. Sója je zajímavou výjimkou mezi luštěninami, protože na rozdíl od většiny ostatních luštěnin obsahuje vysoce kvalitní a dobře stravitelné bílkoviny s mnohem vyváženějším zastoupením nezbytných aminokyselin.

Účinky na zdraví

Zdravotní přínos sójového mléka:

  • podporuje trávení;
  • je prevencí proti osteoporóze;
  • zlepšuje budování svalové hmoty;
  • je vhodné pro celiaky; diabetiky i vegetariány;
  • je vhodné při hubnutí;
  • je vhodné pro lidi s intolerancí laktózy.

Sójové mléko a hubnutí

Sójové mléko je vhodné při hubnutí. Jeho energetická a nutriční hodnota je v pořádku. Sójové mléko konzumujte během hubnutí 1–2krát týdně po 2–2,5 dl.

Sójové mléko v těhotenství

Sójové výrobky mají vysoký obsah bílkovin a zahrnují všech devět nezbytných aminokyselin. Nicméně negativní účinky jeho konzumace v těhotenství a období kojení není možné zcela vyloučit. V těhotenství by neměla být sója konzumována ve velkých množstvích, ale spíše jen jako obměna stravy. Důvod tkví v možnosti vlivu v sóji obsažených hormonů na nenarozené dítě. Existuje podezření, že sója může negativně ovlivňovat sexuální vývoj plodu, zejména u plodů mužského pohlaví může docházet k narušenému vývoji varlat a tím i sníženému počtu spermií a problémům s ejakulací v dospělosti. U dětí žen-vegetariánek se častěji vyskytovala vrozená vývojová vada zvaná hypospadie s poruchou uložení močové trubice a není ještě jasné, zda tento úkaz rovněž nemá spojitost s konzumací sóji.

Co se týče umělé dětské výživy, je určitě důležité sledovat její složení – v některých případech byl zjištěn obsah sóji s množstvím fytoestrogenů (ženských hormonů) prakticky rovným lékům užívaným ženami v menopauze (hormonální substituční terapie).


Co obsahuje sójové mléko

Sója je zajímavou výjimkou mezi luštěninami, protože na rozdíl od většiny ostatních luštěnin obsahuje vysoce kvalitní a dobře stravitelné bílkoviny s mnohem vyváženějším zastoupením nezbytných aminokyselin. Obsahuje rovněž značné množství nenasycených (zdravých) tuků a komplexní sacharidy, které se rovnoměrně uvolňují do krve, a kromě toho i přírodní fytolátky a vlákninu. Studie potvrzují, že osoby alergické na bílkoviny kravského mléka většinou nejsou citlivé na sóju. Při nákupu je však potřeba pohlídat, aby byl nápoj kvalitní a ve složení obsahoval alespoň 3 % sójové bílkoviny a 1 % sójového tuku.

Tučnost sójového nápoje se pohybuje někde mezi polotučným a plnotučným mlékem, obsažený tuk se však liší svým složením mastných kyselin. Z pohledu bílkovin jsou oba nápoje srovnatelné, díky čemuž ten sójový můžete při přípravě „mléka“ do kávy na rozdíl od jiných rostlinných nápojů napěnit. Co se obsahu cukru týče, je na tom sójový nápoj obecně lépe než kravské mléko, byť se mezi sebou jednotlivé sójové výrobky významně liší. Najdete produkty s obsahem cukru 0,1 % (Provamel), ale i slazené se 2,9 % (dm/Bio, Kaufland/Take it veggie).

Obsažené látky:

  • voda, bílkoviny, tuk, sacharidy, vláknina, vápník, železo, hořčík, fosfor, draslík, biotin, zinek, mangan, měď, selen, sodík, molybden, vitamíny A, B, D, E, K, cholin, omega-3, omega-6 kyseliny, kyselina listová a kyselina pantotenová

Nutriční hodnota sójového mléka (100 g):

  • kJ – 184,8
  • kcal – 44
  • bílkoviny – 3,85 g
  • sacharidy – 2,98 g
  • tuk – 2,05 g
  • vláknina – 0,35
  • voda – 89 g

Jak se vyrábí sójové mléko

Sójové mléko lze připravit i v domácím prostředí. Na následujících řádcích najdete postup výroby.

Postup: 1 díl sójových bobů, 8 dílů vody, špetka soli + plátýnko Pokud chcete ochucené mléko, pak cukr, skořici nebo pravou vanilku dle chuti. Sójové boby přes noc namočte. Do dalšího dne by měly změknout a zdvojnásobit svůj objem. Pokud tomu tak není, nechte je namočené, dokud se tak nestane. Vodu slijte a boby důkladně propláchněte. Dále je nutné boby odslupkovat (ve slupkách jsou škodliviny). Nejlépe se to dělá tak, že boby ponoříte do vody a oběma rukama je o sebe třete, dokud se slupky neoddělí, jsou lehké, takže zůstanou na hladině a jednoduše je scedíte. Po částech pak rozmixujte boby na kaši, trvá to asi 3 až 5 minut. Přes plátýnko důkladně přeceďte (hmota, která vám zbyde, se jmenuje okara a dá se použít do pečení, takže nemusíte vyhazovat). Samotné mléko přivedete k varu, pak stáhnete plamen, přidáte špetku soli, eventuálně cukr, vanilku nebo celou skořici a vaříte na mírném ohni asi 20 minut. Při vaření mléko sledujte, rádo totiž vybublává. Nechte schladit na pokojovou teplotu, seberte škraloup, pokud se vytvoří. Uchovávejte v lednici, kde vydrží až 1 týden.


Trvanlivost

Doby, kdy byly krabice s rostlinnými náhražkami mléka výsadou podivínů, jsou dávno pryč. Dnes je na trhu spousta druhů těchto produktů v mnoha variantách a od nejrůznějších výrobců. Některé obchodní řetězce je prodávají i pod vlastními značkami. Běžně se jim říká „rostlinná mléka“, skutečné mléko však připomínají spíše jen svou barvou. Sójové „mléko“ není žádnou žhavou novinkou. Jeho historie má hluboké kořeny ve starověké Číně, byť mezi běžné složky východoasijského jídelníčku patří nejspíš až posledních pár set let. V 50. letech 20. století se v Hongkongu a Singapuru začalo prodávat v plechovkách, podobně jako dnes limonády. Do Evropy, Asie a Severní Ameriky se dostal na pulty obchodů sójový nápoj v kartónu během 70. a 80. let. V Česku zažívá vzestup v posledních zhruba 15 letech.

Nápoj se vyrábí namáčením sušených sójových bobů ve vodě a jejich následným rozdrcením, vařením a cezením. Výsledkem je stabilní emulze vody, oleje a bílkovin, která se ze všech běžně dostupných rostlinných náhražek svým složením přibližuje mléku nejvíce. Pohled výživových odborníků na něj i na sóju obecně je však značně rozporuplný. Zatímco jedni vyzdvihují obsažené fytoestrogeny jako žádoucí, protože mohou zmírňovat zdravotní dopady spojené s menopauzou, jiní v nich spatřují problém. Sója totiž obsahuje látky, které mohou napomáhat růstu nádorů, potlačovat správnou funkci štítné žlázy a zabraňovat vstřebávání minerálů. Ale že by se sóji a sójovému nápoji měly vyhýbat nejmenší děti, na tom se shodují všichni. Chcete-li konzumovat nápoje ze sóji bez výčitek, není od věci myslet na střídmost a rostlinné nápoje obměňovat.

Vedle hotových nápojů v kartónech lze narazit i na sušené směsi. Jejich výhoda tkví v tom, že si z nich lze nápoj či surovinu do vaření vyrobit kdykoliv a v jakémkoliv množství. Nevýhodou některých je jejich diskutabilní vhodnost v rámci zdravé výživy. Výrobce sójového nápoje Zajíc sice do některých svých výrobků přidává vitamíny, problematické je však používání částečně ztuženého sójového oleje, který může být zdrojem škodlivých transmastných kyselin. Daní za pohodlí v podobě rozpustnosti, stability a trvanlivosti je i přítomný glukózový sirup a přídatné látky jako například emulgátor, regulátor kyselosti, protispékavá látka nebo barvivo.

V sójovém nápoji Topnatur také najdete glukózový sirup a přídatné látky, z pohledu kvality tuku je na tom však lépe, obsahuje nijak neztužovaný tuk kokosový. Tučností sice připomíná spíše mléko odstředěné, v obsahu bílkovin se ale může řadit vedle sójových nápojů v kartónu. Nápoj Zajíc obsahuje 0,3 % bílkovin, „specialitou“ tohoto produktu je však obsah mléčné bílkoviny kaseinátu sodného, čímž se v podstatě vyřazuje z jídelníčku lidí alergických na mléko.

Trvanlivost je vždy uvedena na obalu výrobku.


Cena

Zde můžete porovnat ceny sójových mlék na našem trhu.

Použití

Sójové mléko je nutričně vyvážený nápoj z vybraných sójových bobů obsahujících mnoho cenných minerálů a vitamínů. Ze sójového mléka si můžete připravit koktejl, kaši, polévku nebo jiné jídlo, do kterého potřebujete přidat mléko. Na dalších řádcích najdete recepty se sójovým mlékem.

Palačinky ze sójového mléka s banánem

Ingredience: 0,5 l sójového mléka, 3 vejce, špetka soli, 200 g hladké mouky, kousek másla, marmeláda, 2–3 banány, bílý jogurt, kakao

Postup: Ze tří bílků a špetky soli vyšleháme tuhý sníh. Do jiné mísy vlijeme sójové mléko, přidáme žloutky, rozpuštěné máslo a vyšleháme. Pomalu přisypeme mouku a poté opatrně vmícháme sníh z bílků. Smažíme na suché pánvi a podáváme pomazané marmeládou a bílým jogurtem. Nakonec poklademe plátky banánů a posypeme kakaem.

Tip: Bílý jogurt lze nahradit kysanou smetanou. Těsto bude trochu hustší a díky sněhu krásně nadýchané, takže stačí dát na pánev jen trochu těstíčka a rozetřít.


Ovesná kaše se sójovým mlékem

Ingredience: 500 g čerstvého nebo zavařeného lesního ovoce (například borůvky, černý rybíz, maliny), šťáva a kůra z 1 pomeranče, med na ochucení, 75 g ovesných vloček, 150 ml sójového mléka

Postup: Do pánve dáme lesní plody, pomerančovou šťávu a kůru. Přivedeme k varu a pozvolna vaříme 3–5 minut. Poté odstavíme z vařiče. Kdo má mlsnější jazýček, může dosladit medem. Hotovou směs přiklopíme pokličkou, než ji budeme servírovat na kaši. Sójové mléko a ovesné vločky vložíme do středně velké misky a promícháme. Vaříme 3 minuty v mikrovlnné troubě na maximální výkon. Poté opět promícháme a vaříme další 2 minuty. Následně misku vyjmeme a necháme odstát 1 minutu. Misku s kaší dozdobíme medem a horkým ovocem.


Borůvkové muffiny

Ingredience: 225 g hladké mouky, 1 polévková lžíce prášku do pečiva, ½ kávové lžičky skořice, 115 g cukru krystal, 2 střední vejce (vyšlehat), 85 g margarínu, 100 ml sójového mléka, 3–4 kávové lžičky borůvkového džemu nebo zavařeniny

Postup: Předehřejeme troubu na 200 °C, plynovou na stupeň č. 6. Mezitím nachystáme 10 papírových košíčků, které vložíme do formy na muffiny nebo na plech. Do mísy vsypeme prosetou mouku, prášek do pečiva, cukr, skořici a dobře promícháme. V druhé nádobě utřeme margarín, přidáme sójové mléko, vejce, borůvkový džem a lehce promícháváme, dokud se všechny suroviny nespojí. Hotovou směs za jemného míchání opatrně přiléváme do mísy s moukou. Připraveným těstem plníme košíčky pomocí lžíce tak, že na vrstvu s těstem přidáme borůvkový džem a zakončíme opět porcí těsta. Pečeme v horní části trouby přibližně 15–20 minut dozlatova. Borůvkové muffiny si vychutnáme teplé i vychladlé.

Autor: © Mgr. Světluše Vinšová
Foto:
© Talk

odkaz na článek

. Sojové mléko [online]. UzdravímSe!cz, . .




Tento článek si během posledních třiceti dnů přečetlo 8 lidí.



Facebook Twitter Pinterest Google + email tisk
přidejte sem svůj komentář

Nenašli jste zde přesně to, co jste hledali? Zeptejte se na to ostatních. Určitě Vám pomohou.
Ke svému dotazu použijte tento formulář.


Jméno
E-mail
Nadpis
Komentář
Všechna políčka formuláře je třeba vyplnit!
Připojit fotku
přehled komentářů
K článku zatím nebyl napsán žádný komentář.

zajímavé články
zaměření článku
klíčová slova
sója mléko hubnutí těhotenství hodnota látky vitamíny trvanlivost recepty výrobek barvivo